Subway-sandwich in Ierland als ‘gebak’ aangemerkt

Over verborgen suiker en ‘gezond gewassen’ producten

In een rechtzaak in Ierland is onlangs vastgesteld dat de sandwiches van Subway voor de Ierse wet geen brood zijn. De deegwaren die om het beleg van de fastfoodketen zitten, vallen in de categorie ‘gebak’. Subway had de rechtszaak aangespannen omdat ze vonden dat ze geen 9% btw hoefden te heffen op hun producten. Het ging immers om brood, waar in Ierland 0% btw op wordt geheven. De rechter zag het suikergehalte en ging niet akkoord.

In de Ierse belastingwet is ‘basisvoedsel’ uitgesloten van btw. Daardoor is het goedkoper voor de consument. Brood is één van de producten die als basisvoedsel gezien wordt. Maar dan mag maximaal 2% van het gewicht van het deeg uit suiker bestaan. Bij de Subway-broodjes is dat 10%. Ter vergelijking: in normaal Nederlands volkorenbrood zit ongeveer 1% suiker, in normaal wit brood 2%.

Gezond-wassen

Als je de groene letters van subway ziet, en de slablaadjes en tomaatjes die er bij je sandwich worden gestopt, dan kan het zomaar zijn dat je onbewust de indruk krijgt dat zo’n broodje best gezond is. Valt dus tegen. Leuk dat zo’n Ierse rechter ons daar ook even op wijst.

Vaak worden producten die helemaal niet gezond zijn, door trucs en afleidingsmanoeuvres gezond ‘gewassen’. Bijvoorbeeld door het gebruik van de kleur groen. Of door grote afbeeldingen van fruit en groenten op de verpakking. Het is best logisch dat je dan denkt dat zo’n product gezond is. Ook de naam kan een misleiding zijn. Producenten mogen niet zomaar allerlei gezondheidsclaims op hun producten zetten, maar ze zijn heel creatief. Dan noemen ze hun snoeprepen gewoon ‘goed bezig’ en dan lijkt het ineens een verantwoord ontbijtproduct.

Pas op voor verpakkingen!

Een makkelijke regel is: wees heel achterdochtig bij al het voedsel dat een merknaam en een geavanceerde verpakking heeft. Neem bijvoorbeeld tomatengroentensoep in blik. Er staan prachtig mooie tomaten op de verpakking. Soms staat er iets bij als ‘bevat wel zoveel gram groenten’. En als je dan heel goed kijkt, zit er 11 gram suiker per 250 ml in. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar 250 ml is  maar een heel klein kopje soep. Ik neem meestal zeker een half blik, 400 ml. Dat is dan dus 17,6 gram suiker. De wereldgezondheidsorganisatie raadt aan om niet meer dan 25 gram van dit soort toegevoegde suikers (of suikers in verwerkte producten) per dag te eten. Eén kopje soep en je dagbudget is er weer bijna doorheen.

In mijn boek ‘De Slanke Waarheid’ lees je allerlei tips over hoe je dit soort slimme marketingtrucs herkent en hoe je deze slechte producten kan vermijden. Bestel het boek hier.

Bron: The Guardian