Nooit Meer Op Dieet – Stap 6

gezond eten, gezond leven, afvallen, zonder dieet

Even terug naar gisteren. De drie belangrijkste dingen die je qua eten en drinken moet onthouden om gezond te kunnen afvallen zijn:

  • Eet en drink minder suiker (maximaal 25 gram vrije suiker per dag);
  • Eet veel groenten (minstens 300 g per dag);
  • Maak je eten zelf klaar, met verse ingrediënten en vergeet alle pakjes, potjes en zakjes.

Gisteren hebben we het over suiker gehad. Vandaag zijn de groenten aan de beurt, en de pakjes.

Meer, meer, meer groenten

Groenten zijn het beste voedsel dat we hebben. Vers of uit de diepvries. Ga uit van minstens 300 gram, maar je hoeft niet met een weegschaal te gaan werken. Eet gewoon twee keer per dag groenten, bijvoorbeeld wat worteltjes, komkommer en snacktomaatjes bij de lunch en dan ’s avonds een salade en warme groente.

Bij het avondeten moet dan de helft van je bord vol met groenten liggen. Schep pas meer van de andere onderdelen van de maaltijd op, nadat je dat halve bord groenten opgegeten hebt. Meestal zit je daarna vol (heel handig).

Groenten bevatten veel vezels, die goed zijn voor je darmen. Wanneer je veel groenten eet verandert de samenstelling van je darmbacterieën (je microbioom). Je darmen worden gezonder en kunnen beter hun werk doen. Waardoor jij weer gemakkelijker afvalt. Bovendien zit je snel vol van groenten.

En dan heb ik het nog niet eens over al die vitaminen en mineralen. Als je went aan het eten van verse groenten, past je smaak zich bovendien ook aan. Je went dan ook aan minder zoet eten.

Pakjes, zakjes, flesjes en reepjes

Op dag 2 heb ik je aangeraden om het midden van de supermarkt zo veel mogelijk te vermijden en vooral aan de randen te blijven. Daar liggen de verse spullen. In de schappen in het midden liggen niet zozeer voedingsmiddelen als wel merken. Het is een soort mijnenveld op weg naar de kassa.

Pakjes, repen, ontbijtproducten, frisdrank, vruchtensap en alle zuivel behalve naturel zijn producten die je niet nodig hebt. Die vol zitten met goedkope ingrediënten zoals suiker, slecht vet en zout. Je betaalt er te veel voor en je wordt er dik en ongezond van.

Eet dus vers fruit (ipv ontbijtdrink of vruchtensap), maak zelf een (volkoren) boterham klaar ipv een reep te pakken en kook met verse groenten, vlees en vis in plaats van naar een pakje of potje saus te grijpen. Dat is alles.

Meer weten?

Hoe je je smaak kunt aanpassen, waarom suiker zo slecht is, hoe je kunt leren koken zonder zakjes en de rest van de uitgebreide uitleg over deze onderwerpen, dat (en meer) lees je allemaal in mijn boek.

 

<< Stap 5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *