Nooit Meer Op Dieet – Stap 5

Zoals gisteren gezegd, bewegen is belangrijk voor je gezondheid, maar als je wilt afvallen, dan moet je vooral iets doen aan je eet- en drinkgewoonten.

Deze challenge is te kort om je alles te vertellen over wat je zou moeten eten en hoe je ervoor kunt zorgen dat dat ook lukt op een dagelijkse basis, zonder al te veel moeite.

De drie belangrijkste dingen:

  • Eet en drink minder suiker (maximaal 25 gram vrije suiker per dag);
  • Eet veel groenten (minstens 300 g per dag);
  • Maak je eten zelf klaar, met verse ingrediënten en vergeet alle pakjes, potjes en zakjes.

En weet je, als alleen deze drie dingen onthoudt uit deze hele Challenge, dan ben ik al hartstikke blij. En val je zéker af.

Omdat het wel heel veel informatie is, ga ik vandaag alleen in op de suiker.

Heel kort over suiker

Suiker, en dan vooral toegevoegde suikers, zijn slecht voor je gezondheid en je tanden. Je wordt er dik van en loopt het risico op diabetes en hart- en vaatziekten. De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) heeft in 2015 alle onderzoeken op een rijtje gezet en een richtlijn gemaakt over hoeveel suiker we veilig kunnen eten zonder onze gezondheid te schaden.

Kort gezegd komt het WHO-advies  er op neer dat je maximaal 25 gram toegevoegde (vrije) suikers per dag zou moeten nemen. De suikers die van nature in vers fruit, verse groenten en verse zuivel zitten rekenen we dan niet mee.

Die aanbevolen 25 gram is veel minder dan de meeste mensen momenteel binnen krijgen. In Nederland eten we gemiddeld zelfs 71 gram toegevoegde suikers per dag.

Hier een kort maar schokkend filmpje waarin Manuel bekijkt hoeveel vrije suiker er in zijn avondeten zit:

De belangrijkste bronnen van vrije suikers zijn:

  • Frisdrank
  • Vruchtensap
  • Toetjes
  • Koek
  • Chocolade
  • Snoep

De makkelijkste manier om suiker te laten staan is door je smaak aan te passen. Veel mensen zijn aan veel te zoete smaken gewend. Als je die afleert, door langzaam maar zeker steeds minder zoet te gaan eten en drinken, dan past je smaak zich aan. Tot je het niet meer lekker vindt.

Meer weten?

Hoe je je smaak kunt aanpassen, waarom suiker zo slecht is en de rest van de uitgebreide uitleg over deze onderwerpen lees je allemaal in mijn boek.

<< Stap 4

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *