Nooit Meer Op Dieet – Stap 4

Het is maandag en je moet waarschijnlijk van alles doen vandaag. Dus ik maak het niet al te moeilijk vandaag. Vergeet ook de opdracht van gisteren niet, stappen tellen!

Allemaal oermensen

Wij mensen bestaan als soort nog niet zo lang en moderne mensen hebben zich nog niet aangepast aan hun moderne omgeving. Dat maakt gezond leven lastig.

Als oermens was het een goed idee om flink door te eten op het moment dat er veel voedsel voorradig was. En dat op te slaan als onderhuids vet om de volgende barre periode te kunnen doorstaan. Daar komt onze voorkeur voor suiker en vet vandaan.

Helaas weet de voedingsindustrie dat ook. Een combinatie van suikers en vetten vinden we onweerstaanbaar; we blijven er van eten.

Dik door je omgeving

We leven tegenwoordig in een ‘obesogene’ (dik-makende) omgeving. Onze dagelijkse omgeving draagt er aan bij dat we gemakkelijk dik worden. We zien de hele dag reclames voor fastfood en suikerhoudende drankjes. Velen van ons doen zittend werk. We reizen per auto, bus of trein. Overal waar we komen is energierijk voedsel te koop, dat heerlijk ruikt.

In dit korte filmpje zie je een paar manieren waarop bijvoorbeeld een supermarkt zijn klanten verleid (er zijn er veel meer):

Je hebt (waarschijnlijk) geen invloed op de winkels en horecagelegenheden in je straat, maar je hebt wel invloed op de routes die je kiest naar je werk of school. Misschien kun je met 100 meter omfietsen al heel veel verleidingen vermijden. En je ‘omgeving’ bestaat niet alleen uit je omgeving buiten. Het gaat ook over wat er in je koelkast en je keukenkastjes ligt bijvoorbeeld.

Opdracht

Houd vandaag eens bij hoe vaak een product, bedrijf, winkel of horeca-gelegenheid jou probeert te verleiden. Schrijf het maar eens op een kladblaadje. Ga vanavond even na welke van deze verleidingen je morgen zou kunnen vermijden, bijvoorbeeld door een andere route naar je werk te lopen of niet naar de bedrijfskantine te gaan, maar even buiten een luchtje te scheppen. Of door ervoor te zorgen dat je sommige producten niet meer op voorraad hebt.

Ik zag vandaag een bepaald soort chocolade in de winkel liggen en dacht ‘Oh dat is ook wel weer eens lekker!’. En toen realiseerde ik me ineens in een flits dat ik vanochtend een reclame voor dat merk had gezien. Zo werkt dat dus in je hoofd, zo word je gemanipuleerd. Ik kon het daarna gemakkelijk laten liggen.

Jorrinde (lezer van De Slanke Waarheid)

 

<< stap 3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *