Hoe ongezond eten de wereld verovert

Onderzoekers uit Groot Brittannië hebben in zeven landen gekeken naar het effect van junkfood en reclame op de eetpatronen van opgroeiende kinderen. De conclusies zijn schokkend, junkfood en frisdrank is overal en wordt een steeds groter deel van het dagelijkse dieet. Dat leidt tot de vraag: wie heeft er eigenlijk schuld aan deze crisis?

Ongezond eten is een belangrijke oorzaak van ziekten zoals hart- en vaatziekten, kanker, diabetes en beroerte. In Nepal bijvoorbeeld, waren in 2017 66% van de sterfgevallen aan dit soort ziektes te wijten. Overal is junkfood en frisdrank te krijgen en vaak eten de kinderen elke dag meer ongezond dan gezond eten.

Geen controle of beleid

Ook in Bangladesh, Afghanistan, Pakistan, Tunesië, Vietnam én het Verenigd Koninkrijk constateerden onderzoekers dat kinderen overweldigd worden door het aanbod aan junkfood en frisdrank en door de alomtegenwoordige reclame voor ongezonde dingen. In veel van deze landen is er vrijwel geen controle op reclame en aanbod, geen suiker- of vettax en geen stimulans voor gezonde producten, of een verbod op transvetten (zoals in Nederland bestaat).

Ondervoed én te dik

De vluchtelingenorganisatie van de VN waarschuwde onlangs dat de helft van alle kinderen ter wereld te weinig vitaminen en voedingsstoffen binnenkrijgt. Een rapport van de VN laat zien dat 43% van de kinderen in Nepal ofwel beperkt zijn in hun groei of overgewicht hebben. Dat betekent dat kinderen te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen om goed te groeien en dat er tegelijkertijd zoveel ‘lege calorieën’ worden aangeboden dat andere kinderen te dik worden.

Ook de gebitten hebben te lijden doordat de frisdrankindustrie inmiddels tot de kleinste dorpjes in ontwikkelingslanden is doorgedrongen. Zo is Coca-Cola van plan om dit jaar 12 miljoen dollar te spenderen aan marketing in Afrika. Veel van die marketing zal op kinderen gericht zijn. Want hoe jonger je je klanten binnenhaalt, hoe groter de kans dat ze ook als volwassene trouw blijven aan jouw merk.

Dikmakende omgeving

Onderzoekers zeggen dat het veel te gemakkelijk is om slecht te eten. Grote beleidswijzigingen zijn nodig om onze omgeving niet nóg ongezonder te maken. Ondertussen blijft het verhaal dat eetpatronen een individuele verantwoordelijkheid zijn, maar rondhangen. Het publiek houdt niet van regels en producenten van junkfood en frisdrank voeren een krachtige lobby.

Vrije keus?

Maar als je voortdurend geconfronteerd wordt met reclame voor slechte producten, als ongezond voedsel en drinken goedkoper is dan gezonde spullen, als grote bedrijven met onbeperkte budgetten ongestoord hun gang kunnen gaan en in schoolkantines en op straat overal hun waren kunnen slijten, is er dan eigenlijk wel sprake van een vrije keuze?

Bron: The Guardian / Verenigde Naties / Slanke Waarheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *