Gezond eten in tijden van quarantaine

Veel mensen zitten noodgedwongen thuis en moeten zich redden met wat ze aan eten in huis hebben of nog kunnen vinden in de halflege schappen van de supermarkt. Niet iedereen is daar even goed in, dus hierbij wat tips voor gezond eten en lekker koken in tijden van quarantaine.

Eén van de meest verbazingwekkende dingen die in de corona-crisis naar voren komen, is voor mij dat mensen met hun handen in het haar zitten als ze niet elke dag naar de supermarkt kunnen. Ik wist daadwerkelijk niet dat dat voor zó veel mensen de gebruikelijke gang van zaken is.

Minder vaak naar de winkel: slanker en gezonder

In mijn boek ‘De Slanke Waarheid’ raad ik je aan om zo min mogelijk naar de winkel te gaan. Hier zijn meerdere redenen voor:

  • Elke keer dat je in de winkel bent kom je in contact met heel veel reclame voor ongezond en dikmakend voedsel, het is lastig om hier weerstand aan te bieden.
  • Als je met trek naar de winkel gaat, neem je al snel van alles mee dat je niet nodig hebt.
  • Het is duurder omdat je steeds dingen koopt die je niet nodig hebt.
  • Het kost meer tijd, die je aan bewegen of andere leuke dingen kan besteden.
  • Je koopt sneller waar je op dat moment zin in hebt, in plaats van gezonde en slanke maaltijden te plannen.

In deze tijden is het bovendien gevaarlijk, omdat je jezelf blootstelt aan mensen die wellicht het coronavirus onder de leden hebben. We willen met z’n allen dus zo min mogelijk naar de supermarkt.

Plan de boodschappen

Als je niet gewend bent om je boodschappen te plannen, dan vergt dat enige aanpassing. Sommige spullen zul je teveel kopen, andere te weinig. Belangrijk is dat je elke dag gezond kan eten. Je moet dus in elk geval zorgen voor:

  • Voldoende verse groenten
  • Voldoende vers fruit
  • Voldoende volkoren brood
  • Voldoende ontbijt (havermout of zuivel)
  • Voldoende eiwitten (eieren, vleesvervangers, peulvruchten, kip, vis of vlees)

Afhankelijk van de capaciteit van je koelkast en je vriezer kan je kiezen voor verse producten en diepvriesproducten. Probeer (behalve bij peulvruchten) groente uit blik of glas zoveel mogelijk te mijden. Lees goed het etiket als je ze toch koopt, want vaak zit er veel suiker in. Diepvriesgroenten zijn prima, die worden alleen ingevroren en bevatten geen extra suiker. Fruit uit blik is helemaal uit den boze, dan kun je net zo goed pakken vol met snoep kopen. Eet dan liever wat meer groenten.

Tip 1: Van vers naar houdbaar

Als je groenten en fruit koopt, zorg dan dat je niet alleen producten koopt die snel verleppen of overrijp worden. Neem als fruit bijvoorbeeld zowel groene als gele bananen mee. Appels en kiwi’s zijn vaak lang houdbaar, zeker als je ze in de kelder of de garage legt. Ook sinaasappels gaan wel even mee.

Als groenten moet je dus niet alleen maar sla en tomaten kopen. Knollen als pastinaak blijven lang goed. Ook kolen zijn heel lang houdbaar op een koele plek. Witte kool, rode kool en groene kool gaan lang mee. Spitskool is ook zeker een week houdbaar. Broccoli, bloemkool en paksoi moeten wat sneller op.

Zorg voor een variatie aan verse groenten die wat sneller op moeten, verse groenten die wat langer meegaan en wat diepvriesgroenten voor de backup. Ook gekookte bietjes en maïskolven in vacuum verpakt kunnen heel lang bewaard worden.

Tip 2: Kook het alvast

Als je een redelijk grote vriezer hebt, kun je er bovendien voor kiezen om bepaalde verse producten alvast te verwerken. Zo heb ik geroerbakte spruitjes in mijn vriezer liggen en porties witlof met kaas uit de oven. Ook maak ik op de dag dat de boodschappen binnenkomen vaak een grote pot stamppot, die ik vervolgens in bakjes invries. Het enige waar je aan moet denken, is om ze op de gewenste dag van opeten op tijd uit de vriezer te halen.

Wat je niet in huis hebt, eet je ook niet op

Eén van de belangrijkste strategieën om niet toe te geven aan verleidingen, is om ze uit de weg te gaan. Een quarantaine is daarvoor een uitgelezen kans. Want wat er niet is, kan je ook niet opeten. Koop het volgende vooral niet (of zo min mogelijk):

  • koekjes
  • chips
  • snoep
  • alcohol
  • ijs
  • zoete toetjes
  • frisdrank
  • vruchtensap
  • eten uit pakjes en zakjes

Dat klinkt misschien heel naar en stom, want het is al zo vervelend die hele situatie. Dus we moeten onszelf troosten met eten, is de gedachte van velen. We hebben recht op die extra chocolaatjes of dat extra glas wijn. Maar weet je, die bieden niet echt troost. Gezond en fit zijn en je goed voelen over jezelf, is een veel probater middel om deze crisis het hoofd te bieden.

Van snoepen, snacken en teveel wijn drinken wordt je echt alleen maar slechter. En het helpt ook niet om je zorgen over je eigen gezondheid en die van je geliefden te onderdrukken. Juist nú is het noodzaak om zo fit mogelijk te blijven. Als je niet te veel suiker en vet eet en drinkt en weinig alcohol binnen krijgt, is het makkelijker om te slapen, heb je minder last van een heen en weer springende bloedsuikerspiegel en ervaar je minder stress. Dan kun je deze crisis beter aan en ben je beter in staat om anderen te helpen en gerust te stellen.

Een kans om gewoontes te veranderen

Gebruik deze periode om nieuwe gewoontes aan te leren! Dat is meestal heel moeilijk, maar nu zijn er omstandigheden waardoor je wel moet. Grijp die kans, dan komt er misschien nog een klein beetje positiviteit uit deze ellende. Blijf gezond en eet smakelijk!

Meer tips? Lees mijn boek!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *