Makkelijk minderen met suiker? Drink het niet op!

suiker, afvallen, dieet, zonder dieet, frisdrank, vruchtensap

Eén van de belangrijkste oorzaken van overgewicht is de enorme hoeveelheid suiker die veel mensen dagelijks binnenkrijgen. Vaak zonder dat ze het in de gaten hebben. Van veel suiker word je niet alleen dik, je lijf heeft er in allerlei opzichten moeite mee. Zoveel moeite zelfs, dat het tot allerlei ziektes kan leiden.

Er is iets raars gebeurd de afgelopen 30 jaar. Langzaam maar zeker zijn we het normaal gaan vinden om elke dag frisdrank en vruchtensap te drinken. Zo normaal zelfs dat mensen mij regelmatig vragen “Maar wat moet ik dan drinken?” als ik zeg dat ze die drankjes beter kunnen laten staan.

In frisdrank en vruchtensap zit heel erg veel suiker. Een glas cola of sinaasappelsap bevat ongeveer 25 gram suiker. Dat is het hele dagmaximum aan toegevoegde suikers dat je eigenlijk binnen zou moeten krijgen. Daar kan dus geen koekje, snoepje, chocolaatje, ijsje of boterham met hagelslag meer bij. En nee, ook geen ontbijtkoek of vruchtenyoghurt.

Wat moet ik dan wél drinken?

Drink daarom vooral water, thee en koffie (zonder suiker natuurlijk). En bijvoorbeeld alleen in het weekend (een beetje) van die andere drankjes. Bij voorkeur in de light-variant en liefst ook nog aangelengd met water.

Water mag ook een beetje prik hebben bijvoorbeeld. Of doe er een blaadje munt in. Thee is er in allerlei soorten, maar het is wel slim om de meest zoete en chemische smaakjes te vermijden.

En nee, dat is niet saai.

Waarom vind jij namelijk dat water en thee saai smaken? Omdat je smaakpapillen gewend zijn aan al dat zoet. Dat moeten ze dus even afleren. Dat duurt een paar weken, maar dan heb je ook wat. Misschien is het handig om langzaam maar zeker je frisdrank steeds verder te verdunnen. Dan wen je ook aan de nieuwe smaak.

Na het suiker bombardement

Je krijgt er een veel subtielere smaak voor terug. Omdat je tong en mond niet elke keer plat worden gebombardeerd met veel te veel suiker, ga je ook andere dingen (zoals verse groenten en fruit) veel beter proeven. En vind je dingen al veel sneller zoet smaken. Te zoet zelfs, soms. Dat is handig én lekker.

 

Meer tips om suiker te minderen? Lees mijn boek!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *